++بسم الثالوث الاقدس++
الشواهد من الكتاب المقدس
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
ركز على النقاط الاتية لكل مرحلة
ركز معهم على
المفاهيم البسيطة مثل أن ربنا يسوع المسيح بيحب الناس ولما جه يصعد للسماء
جمع الناس حوليه وتلاميذه الـ 11 (من غير يهوذا الاسخريوطى طبعاً) وشجعهم
وقال لهم انه بيحبهم علشان كده هايبعت لهم قوه من السماء وهى حلول الروح
القدس وقال لهم خليكم فى اورشليم حتى تنالون .........
احكى لهم القصة مستخدماً اللوحة الوبرية وممكن صوره كبيره للصعود ممكن تكون على الكمبيوتر وا شاشة تليفزيون او صوره ورقية
التطبيق صور للصعود اشكال مختلفة للتلوين بعضها يركز على اختفاء المسيح
اثناء الصعود خلف السحاب والاخر يركز على التفاف الجموع حوله اثناء الصعود
فكر انت بقى وابتكر
ده مش تحضير للدرس لكن مجرد افكار للتحضير
اعدادي
كلمهم عن قوة الصعود المعجزى والعلنى امام الجموع وكيف انه
سيأتى كما صعد وستنظره كل عين حدثهم عن قوة الصعود وعن بهاء المجئ الثانى
وكيف نكون مستعدين له لأنهم فى هذه المرحلة من العمر يحبون الاشياء
المبهرة والخارقة حدثهم عن قوة المسيح حين قال دفع الي كل سلطان ....
خذ معك ادوات كثيرة لشرح الدرس مثل
* ورق مصور من الكتاب المقدس عن موضوع الدرس (الشواهد)
* سبوره
* صور لجبل الزيتون
* صور للصعود توضح المعلومات المختلفة فى القصة
* خريطة لاورشليم وجبل الزيتون
اجعلهم يساعدونك فى تجميع نقاط وعناصر الدرس قبل البدأ
يعنى ابدا بهذه الاسئلة مثلاً
كلمهم عن ان المسيح يسوع هو الله وهو ابن الله وده واضح من الايات:
راجع (يو 6 : 62) ، (يو 3 :13) ، (اف 4 :8)
التطبيق على الخريطة لمعرفة الموقع
وعلى الكتاب المقدس لو استطعت انك توزع عليهم نسخ عهد جديد وتخليهم يطلعوا الشواهد لدرس الصعود ويقرأوها
وابتكر انت حسب الامكانيات المتاحة لك
ثانوي
ثانوى بقى دول حكايه
فى كل درس تقوله لهم اعطيهم معلومات كتيره بطريقه غير مباشرة وتكون جديده طاظه
استعمل معاهم لغتهم اللى بيفهموها بشكلها الجديد
الاغلبية دلوقتى فى مرحلة ثانوى لهم مسطلحات كمبيوترية شاتية سريعة
يعنى مثلاً لو سرحوا منك تقول لهم ياه انتوا باين عليكم "هنجتوا" انا لازم اعمل لكم "ريفرش"
او لو عايز تناقش جزء من الموضوع معاهم قل لهم بصوا احنا فى البداية هانعمل "شات" صغير مع بعض عن ...
الملخص استعمل معاهم اللغه اللى بيحبوها وبيتعاملوا بيها فى هذه الايام
حاجه كمان خلى بالك الشباب فى سن ثانوى متأثرين بصقافة التيك اوى للمعلومات يعنى قل لهم معلومات كثيرة لكن بايجاز
المهم هنا درس الصعود
وزع عليهم ورق مصور لنص الكتب من متى ومرقص ولوقا والاعمال
قسم الفصل الى مجموعتين او اربعه(المجموعة الواحدة تعمل من خلال نص واحد او اثنين)
اطلب من كل مجموعة ان تقرأ النص جيداً وتستخرج من الايات كل ما يدل على
ظرف الزمان (لمعرفة اوقات الحدث)
ظرف المكان (لمعرف مكان الحدث)
الصفات والنعوت (لمعرفة حالة الحدث)
الافعال (لمعرفة ما تم وما سوف يتم)
بعد ذلك على كل مجموعة ان ترشح احدهم لعرض النتائج التى وصلوا اليها والتحليل للنص
يفضل ان يكون هناك سبورة لتجميع الموضوع خطوة خطوة وكأنهم يحضرون الموضوع معك
ناقش معهم ما تم استنتاجه
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]
ركز على النقاط الاتية لكل مرحلة
- لأبتدائى
ركز معهم على
المفاهيم البسيطة مثل أن ربنا يسوع المسيح بيحب الناس ولما جه يصعد للسماء
جمع الناس حوليه وتلاميذه الـ 11 (من غير يهوذا الاسخريوطى طبعاً) وشجعهم
وقال لهم انه بيحبهم علشان كده هايبعت لهم قوه من السماء وهى حلول الروح
القدس وقال لهم خليكم فى اورشليم حتى تنالون .........
احكى لهم القصة مستخدماً اللوحة الوبرية وممكن صوره كبيره للصعود ممكن تكون على الكمبيوتر وا شاشة تليفزيون او صوره ورقية
التطبيق صور للصعود اشكال مختلفة للتلوين بعضها يركز على اختفاء المسيح
اثناء الصعود خلف السحاب والاخر يركز على التفاف الجموع حوله اثناء الصعود
فكر انت بقى وابتكر
ده مش تحضير للدرس لكن مجرد افكار للتحضير
اعدادي
كلمهم عن قوة الصعود المعجزى والعلنى امام الجموع وكيف انه
سيأتى كما صعد وستنظره كل عين حدثهم عن قوة الصعود وعن بهاء المجئ الثانى
وكيف نكون مستعدين له لأنهم فى هذه المرحلة من العمر يحبون الاشياء
المبهرة والخارقة حدثهم عن قوة المسيح حين قال دفع الي كل سلطان ....
خذ معك ادوات كثيرة لشرح الدرس مثل
* ورق مصور من الكتاب المقدس عن موضوع الدرس (الشواهد)
* سبوره
* صور لجبل الزيتون
* صور للصعود توضح المعلومات المختلفة فى القصة
* خريطة لاورشليم وجبل الزيتون
اجعلهم يساعدونك فى تجميع نقاط وعناصر الدرس قبل البدأ
يعنى ابدا بهذه الاسئلة مثلاً
- لماذا صعد رب المجد يسوع[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
- كيف صعد[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
- اين هو بعد الصعود[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
- لماذا سوف يأتى ثانيةً[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
كلمهم عن ان المسيح يسوع هو الله وهو ابن الله وده واضح من الايات:
راجع (يو 6 : 62) ، (يو 3 :13) ، (اف 4 :8)
التطبيق على الخريطة لمعرفة الموقع
وعلى الكتاب المقدس لو استطعت انك توزع عليهم نسخ عهد جديد وتخليهم يطلعوا الشواهد لدرس الصعود ويقرأوها
وابتكر انت حسب الامكانيات المتاحة لك
ثانوي
ثانوى بقى دول حكايه
فى كل درس تقوله لهم اعطيهم معلومات كتيره بطريقه غير مباشرة وتكون جديده طاظه
استعمل معاهم لغتهم اللى بيفهموها بشكلها الجديد
الاغلبية دلوقتى فى مرحلة ثانوى لهم مسطلحات كمبيوترية شاتية سريعة
يعنى مثلاً لو سرحوا منك تقول لهم ياه انتوا باين عليكم "هنجتوا" انا لازم اعمل لكم "ريفرش"
او لو عايز تناقش جزء من الموضوع معاهم قل لهم بصوا احنا فى البداية هانعمل "شات" صغير مع بعض عن ...
الملخص استعمل معاهم اللغه اللى بيحبوها وبيتعاملوا بيها فى هذه الايام
حاجه كمان خلى بالك الشباب فى سن ثانوى متأثرين بصقافة التيك اوى للمعلومات يعنى قل لهم معلومات كثيرة لكن بايجاز
المهم هنا درس الصعود
وزع عليهم ورق مصور لنص الكتب من متى ومرقص ولوقا والاعمال
قسم الفصل الى مجموعتين او اربعه(المجموعة الواحدة تعمل من خلال نص واحد او اثنين)
اطلب من كل مجموعة ان تقرأ النص جيداً وتستخرج من الايات كل ما يدل على
ظرف الزمان (لمعرفة اوقات الحدث)
ظرف المكان (لمعرف مكان الحدث)
الصفات والنعوت (لمعرفة حالة الحدث)
الافعال (لمعرفة ما تم وما سوف يتم)
بعد ذلك على كل مجموعة ان ترشح احدهم لعرض النتائج التى وصلوا اليها والتحليل للنص
يفضل ان يكون هناك سبورة لتجميع الموضوع خطوة خطوة وكأنهم يحضرون الموضوع معك
ناقش معهم ما تم استنتاجه
- لماذا[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
كيف[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
اين[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
متى - [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]